Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2019

Bøger uden æselører

Lydbogen indtager markedet, mens e-bogen stagnerer. Hvad kan de to formater, og hvem låner og køber dem? Og skriver dem? De fleste lydbøger er stadig oplæsning af en fysisk bog, men flere og flere forfattere skriver med henblik på, at manuskriptet skal læses op. Vi taler med et digitalt forlag og en lydbogsforfatter.

Af Stephanie Caruana

Forestil dig at have dit eget bibliotek med alverdens bøger. Et verdensbibliotek, du kan være i hele tiden, fordi det findes elektronisk.

Du kan få den myndige oplæsning fra en skuespiller direkte i din øregang, så du føler dig hensat til en dyb skov midt i myldretiden. Eller vil du hellere swipe tyst med fingeren på et tyndt lag glas, oplyst af ordene på din skærm? Foretrækker du Jean-Paul Sartre eller Jussi? Der er en lyd- eller e-bog til alle.

Der har aldrig været flere tilgængelige elektroniske bøger, og flere kommer til hele tiden, både hos forlag, tjenester som Storytel/Mofibo og Saxo og i bibliotekernes eReolen.

Efter en større holmgang med både forlag og Dansk Forfatterforening, hvor en række forlag først trak sig og siden vendte tilbage til eReolen, har eReolen sprængt sine rekorder for brugere og udlån. Man forventer at nå en halv million brugere og over fire millioner udlån, godt hjulpet på vej af nye apps og tiltag over for skolerne. eReolen råder over 32.000 e-bøger og 11.000 lydbøger.

Men der er også læsere, der gerne betaler for digitale bøger. Ifølge tal fra Danske Forlag vinder de digitale formater stadig frem. I 2017 stod digitalt salg for 18,5 procent af omsætningen, og det var steget til 20,6 procent i 2018. Men det er lydbogen, der står for fremgangen – i Tyskland og andre nabolande har det været populært at lytte til litteratur af alle slags i mange år, og nu er trenden i høj grad kommet til Danmark. Salg af lydbøger stod for 5,8 procent af den samlede omsætning af bøger i 2018, mens salget af e-bøger er stagneret. Det udgør kun 3,4 procent og er altså mindre end lydbøgernes andel.

 

Streaming

En af de store kommercielle spillere på det
digitale bogmarked er Mofibo. Søren Brinch
Vestergaard har været i bogbranchen i mange år, og han er såkaldt Head of Publishing & Content hos Mofibo. For tre år siden blev Mofibo opkøbt af svenske Storytel, en international streamingtjeneste for lydbøger og e-bøger, hvor man køber et abonnement og dermed har adgang til et enormt bibliotek af e-bøger, lydbøger og andet litterært indhold. Mofibo har over 600.000 abonnenter. ※

 

Søren Brinch Vestergaard, hvor mange læser e-bøger hos jer?

“Mofibo begyndte med e-bøger, og loyale læsere står stadig for 20-25 procent af forbruget. Men lige nu eksploderer lydbøgerne. På det amerikanske marked steg lydbogsforbruget med 24 procent sidste år, selvom ingen tilbyder en ‘all you can read’-model som vores.”

 

Hvem er læserne, og hvad læser de?

“Det er de lidt modne kvinder, særligt dem, der elsker romance. Jeg tror, at børn får et meget større forbrug af e-bøger, når vores nye reader kommer i appen. Opslagsbøger bliver ikke brugt ret meget, jeg tror, internettet, som altid er opdateret, har slugt det marked. Mange mennesker lytter på farten, men læser, når de er på ferie, i sommerhuset eller hjemme. Det er lidt asocialt at tage høretelefoner på og lukke andre ude, mens det jo er en fordel i morgentrafikken.”

 

Hvad kan e-bogen, som lydbogen ikke kan?

“Det samme som papirbogen: Du får ro til at fordybe dig i historien. Og e-bogen er god, hvis du ikke kan lide indlæseren og hellere vil have din egen stemme i hovedet, mens du læser.”

 

Hvad er fremtiden for e-bøger?

“Der er fortsat et stort potentiale i at streame e-bøger, men ikke på smartphones og tablets. Fremtiden er den ultimative reader, kombineret med et abonnement, så du altid har et kæmpe bibliotek med dig. På trods af begrænset markedsføring mærker vi stor interesse for vores reader, og derfor innoverer vi for at lave markedets absolut bedste. Og måske trænger formatet til at blive udviklet, så det kan mere end blot at stille teksten til rådighed digitalt?”

 

… og hvad med bibliotekerne?

“For os er det lidt svært at fokusere særligt på e-bøgerne, fordi markedet har tabt det format til eReolen. ‘Gratis’ er meget svært at konkurrere med.” ※

 

Skriv direkte til lyd

En ny bog udkommer som regel på papir og som e-bog på én gang – samme manuskript, men forskellige medier. Og de senere år, hvor lydbogen er rykket stærkt frem på markedet, er manuskriptet blevet læst ind.  Men mange forfattere er begyndt på – og blevet bedt om – f.eks. at skrive en såkaldt Storytel Original. Mofibo beskriver selv en Storytel Original således: Det er en historie, som er skrevet direkte til lyd. Det betyder blandt andet, at historien er nem at følge med i – selv mens man er i gang i en hektisk hverdag. Det er nemlig ikke alle skrevne historier, som kommer til deres ret som lydbog. Der kan være for mange sproglige metaforer, for mange og for vage karakterer eller en opbrudt tidslinje, som står i vejen for lydoplevelsen. I en Original adapterer vi i stedet historien og giver den en klar tidslinje, hvor man følger tydelige karakterer med et klart mål i sigte – uden at gå på kompromis med indholdets kvalitet.

Som at klippe en film

Forfatter Lotte Petri har skrevet adskillige spændingsromaner, og i 2017 blev hun bedt om at udvikle og skrive en original serie på tre sæsoner til Mofibo. Det blev til Blodengel, hvis anden sæson netop er udkommet som lyd- og
e-bog. Og om en måneds tid udkommer første sæson, Blodengel 1: Tandsamleren, som fysisk bog hos People’sPress. ※

Lotte Petri, hvordan er det at skrive direkte til lyd?

“Som udgangspunkt er der meget fokus på persontegning og samspil mellem karaktererne, og så skal kvalitet og spænding være i top. Det er det, jeg gerne vil i mine krimier. Jeg skrev serien Black Notice for Saga hos Lindhardt og Ringhof, så jeg kendte serieformatet og ved, at det er vigtigt at slutte afsnit med cliffhangere.”

Hvordan er processen for dig?

“Jeg går til opgaven, som skulle jeg klippe en film. Jeg tænker i billeder og scener, der giver appetit på mere. Der er meget arbejde i overgangene mellem scener. Det er sjovt at skabe spændende karakterer, som kan udvikle sig over tid, jeg skulle øve mig i at dosere stoffet. Jeg er glad for samarbejdet med redaktøren, at kunne sparre undervejs, at dele tanker og frustra-
tioner, hvis man går i stå. Jeg kan tage det med videre i mit forfatterskab.”

 

Hvad giver det af fordele og ulemper for din skriveproces og kreativitet?

“At dele historien op i ti afsnit gør det overskueligt, men det kræver også overblik. Jeg laver synopse og indhold til hvert afsnit, inden jeg skriver, ellers er jeg mere kaotisk i processen. Afsnit redigeres enkeltvis, men skal hænge sammen, når man læser det hele. Jeg kan godt stresse over deadlines. Der er ikke lang produktionstid, manus skal ligge klar, før skuespilleren går i studiet.”

Hvad synes du om lydbogsformatet?

“Jeg havde ikke hørt mange lydbøger, før jeg selv skrev min første. Men det er godt med det ekstra lag til teksten, og jeg er meget glad for skuespiller Dan Schlossers indtaling. Jeg læser højt for mig selv, inden jeg afleverer. Det er ekstra vigtigt, at det hele flyder. Man kan høre, hvis der er knas i sætningerne.”

Hvordan har modtagelsen været?

“Jeg har fået gode tilbagemeldinger fra læsere og anmeldere. Der er kontant afregning i Mofibos app, hvor læserne anmelder direkte. Så jeg kan godt bide negle og tjekke appen tit for at lodde stemningen. Begge sæsoner af Blodengel lå på bestsellerlisten hos Mofibo i sommer; Tandsamleren blev læst 10.000 gange, og 4.100 har allerede læst Åndemaneren, som udkom i juli. Jeg er taknemmelig, for man er jo lige nervøs hver gang. Og er kisteglad for, at bogen nu også kommer i papirform. En fin måde at nå målgruppen på i alle formater, så kan læseren selv vælge.” ※

 

2004 - 2021 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte