Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2024

Er du stavnsbundet til dit forlag?

Sig nej til helt urimelige krav til dig og dine kommende værker i forlagskontrakter

Både forfattere og forlag ønsker at fortsætte et godt samarbejde til den næste bog, men indtil der er indgået en aftale om udgivelse, kan begge parter frit skifte mening. Nogle gange ønsker forlaget dog mere af forfatteren.

※  ”Du må kun udkomme hos os” står der i et forlags velkomstbrev til en ny forfatter. Forlaget skriver, at samarbejdet stopper, hvis forfatteren tilbyder sine kommende bøger til andre forlag. Forfatteren skal droppe bøger, som forlaget afviser, fordi det kan ”ødelægge forfatterskabet”. Det er helt uacceptabelt og kan ikke håndhæves juridisk.

※  ”Forlaget har option på din næste bog” ses i flere forlagskontrakter. Det kan give mening, hvis det er næste bog i en serie. Men hvis det er en ubestemt ”næste bog”, så kan forfatteren ikke få udgivet en bog på et andet forlag, før optionen er opfyldt. En option er kun bindende for forfatteren, det står forlaget frit for at sige ja eller nej til et tilbudt manuskript. Optioner bør formuleres med udløb efter en tidsperiode. Forhandlingsretten skal være fri, forfatteren skal ikke acceptere en dårlig forlagskontrakt.

※  ”Forlaget ejer konceptet” stod der i en skønlitterær kontrakt. Forlaget mente, at fordi de havde spurgt forfatteren, om denne ville skrive en roman ud fra et bredt emne, mens forfatteren selv valgte tidsperiode, handling og persongalleri, så måtte forfatteren ikke skrive flere bøger om det samme univers uden aftale med forlaget. Det er som udgangspunkt ikke rimeligt. Konceptrettigheder kan også optræde inden for faglitteratur, f.eks. i forbindelse med en serie af rejseguider eller en lærebog, der indgår i et læsesystem. Her kan konceptrettigheder være rimelige.

Hvis forfatteren vil overdrage koncept- eller universrettigheder, skal det medføre bedre vilkår i kontrakten end sædvanligt for at være rimeligt.

Husk også bagkanterne! Uanset kontraktens vilkår er det altid vigtigt, at det fremgår af kontrakten, at du kan få rettighederne til et udgivet værk tilbage enten ved opsigelse efter en bestemt årrække eller ud fra et målbart kriterie om, at forlagets salgsindsats er ophørt. Ellers er den pågældende bog vitterlig stavnsbundet til forlaget. ※

Af Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk