Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2023

Generalforsamling 2023

På samlingen blev Morten Visby genvalgt som formand uden modkandidater. Efter at have afgivet sin beretning orienterede han om de seneste nyheder i bogbranchen.

Af Lene Møller Jørgensen

Mødelokalet var fyldt til randen, da Dansk Forfatterforenings generalforsamling blev gennemført en solfyldt lørdag d. 29. april.

Formand Morten Visby informerede samlingen om de seneste nyheder i branchen og fremhævede betydningen af et lovforslag om ændringer i ophavsretsloven, som i skrivende stund er i høring.

”Lovforslaget giver først og fremmest forfatterstanden ret til at få et rimeligt honorar, og det er – sammen med flere andre ændringer – godt nyt. Det giver Forfatterforeningen en god ramme at forhandle inden for – for den enkelte forfatter, men også for forhandling af kollektive aftaler, som vi hidtil ikke har haft mulighed for,” sagde Morten Visby. Det forventes, at den nye lov vedtages til september. (Læs lederen på side to om dette emne).

Morten Visby opdaterede også på sagen om NOTA, som stadig ikke har betalt forfattere for udlån af deres materiale, selvom de har rettens ord for, at det skal de. Forfatterstanden har krav på betaling for udlån fra 2018 og fremefter – i alt ca. 70 millioner kroner, som i øvrigt er blevet tilskrevet morarenter.

Interessegruppen StORDstrømmen har opløst sig selv. Til gengæld er en ny på vej i Nordjylland. Nordjyske forfattere har dannet gruppen DFF Nord, og foreningen hilser den varmt velkommen.

Illustratorerne, som hidtil har hørt under BU-gruppen, har besluttet sig for at danne deres egen selvstændige faggruppe under DFF, hvilket bl.a. betyder, at illustratorernes formand får fast plads i bestyrelsen. Realiseringen af den nye faggruppe kræver dog en række vedtægts- og strukturændringer, men første skridt er taget.

Morten Visby blev genvalgt som formand uden modkandidat. Tomas Lagermand Lundme og Kaare Øster forlader bestyrelsen. I skrivende stund er urafstemningen ikke afsluttet – DFF forventer at kunne offentliggøre resultatet d. 6. juni.