Udgave Nr. 2

Her kan du læse bladets artikler

Litterære  grundlovsændringer
Af Morten Visby

Litterære grundlovsændringer

Efter mange års forsinkelser – og mange års heftigt lobbyarbejde fra Dansk Forfatterforening – har regeringen dette forår fremsat et forslag om ændringer i ophavsretsloven. Denne lov sætter rammen for, hvordan vi overdrager litterære rettigheder til udgiverne. Og denne lov har, så længe nogen kan huske, ikke rummet nogen bestemmelser til sikring af rimelige honorarer og et blot nogenlunde balanceret magtforhold mellem forlag og forfatterstand. Med regeringens lovforslag bliver der nu
Skriv til øret: Følelsesladede historier direkte i øret

Skriv til øret: Følelsesladede historier direkte i øret

Vi lytter som aldrig før. Og der er rift om content, om indhold, i form af stærke fortællinger og dramaer, der kan produceres på lyd. Forfatterstanden skaber historier, men hvad er en god fortælling på lyd, og hvordan udvikler og skriver man til lyd? Vi taler med forskellige aktører om den gode lydfortælling. Forfatter Lotte Petri skriver krimier til streamingtjenesten Mofibo, og hendes lydfortællinger bliver til i tæt samarbejde med hendes redaktør. Arbejdsprocessen med at skabe en k
Vi går mere og mere  efter hele forfatterskaber

Vi går mere og mere efter hele forfatterskaber

Som lyttere på streamingtjenesterne er vi ikke så udholdende, som når vi har købt en bog i en boghandel, hvor vi læser bogen til ende, når vi nu har betalt for den. Selvom den måske er lidt lang i det. På streaming skal det gerne være kærlighed ved første lyt, og den skal vare ved. ”På en streamingtjeneste kan du altid bare vælge en anden bog, hvis du keder dig. Lytteren skal ideelt set fastholdes fra første til sidste side med cliffhangers og følelsesmæssige rutsjeture – det
Essays på lyd
Af Kristina Nya Glaffey

Essays på lyd

Kristina Nya Glaffey, forfatter og kursussekretær i DFF, har skrevet en række bøger, senest To the Modern Man – og så er hun også begyndt at arbejde med fortællinger eller essays på lyd. Egentlig lidt ved et tilfælde. En dag sidder hun på Facebook og falder over en opdatering fra en gammel skolekammerat. Det er Mikie, som hun gik i 8. og 9. klasse med og også hang ud med efter folkeskolen, indtil han forlod Danmark. Mikie var den nye dreng i klassen, og han var anderledes, spændende
Fra litteratur til lydfortælling

Mikkel Clausen er redaktionschef på Filt Cph – produktionsselskabet, hvor Kristina Nya Glaffey arbejder med sin lydfortælling Når vi taler om lesbisk sex. Han er journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, uddannet på DR og arbejdede i en årrække som chef for dokumentarredaktionen på det nu nedlagte Radio24syv. Vi har spurgt ham om, hvordan en pitch foregår på DR, hvor folk kommer ind foran et redaktionsudvalg og på ganske få minutter præsenterer deres ideer til lydfort�
Den sanselige melankoliker
Af Kristian Himmelstrup

Den sanselige melankoliker

Vi bringer tredje afsnit af i alt fire i Forfatterens exofiktive føljeton om digteren og lægen Emil Aarestrup. Her tager Kristian Himmelstrup over efter Cindy Lynn Brown. Kristian Himmelstrup sender stafetten videre til Rasmus Hastrup, som skriver det fjerde og sidste kapitel.
frit rum: Små sprog i Danmark

DOF repræsenterer oversættere både til og fra dansk – og nogle af os arbejder med sprog, der er underrepræsenterede i det danske litterære landskab, selvom de tales af millioner af mennesker. I Frit Rum har vi bedt to af vores medlemmer fortælle om deres personlige erfaringer med at oversætte og skrive på ”små” sprog. Og spurgt dem, hvorfor det mon er så svært at få læserne til at interessere sig for litteraturen herfra.
En slægtshistorie med mad
Af Xinxin Ren Gudbjörnsson

En slægtshistorie med mad

I adskillige måneder har forfatter Xinxin Ren Gudbjörnsson lavet og testet de samme retter igen og igen, diskuteret kødudskæringer med slagtere, skrevet, lavet mere mad, gennemsøgt supermarkeder på jagt efter asiatiske ingredienser og skrevet igen. Hun arbejder på bogen Smagen af Kina, en mad- og slægtshistorie – en blandingsgenre, som både er slægtsroman, historisk fortælling, madfortælling  og madopskrifter.
Efter bogen kommer markedsføringen

Tag aktivt del i markedsføringen af din bog, du er den, der ved mest om den, siger Lotte Rienecker. Planlæg dit markedsføringstiltag i god tid inden udgivelse, og følg bogen gennem hele processen.
Faglitterære forfattere  savner forskning  – og anerkendelse
Af Lene Møller Jørgensen

Faglitterære forfattere savner forskning – og anerkendelse

Den faglitterære styrelse arbejder i øjeblikket på højtryk med at planlægge en konference, der skal understrege behovet for fokuseret forskning i dansk faglitteratur. En film med 50 faglitterære forfattere får premiere på konferencen.
Generalforsamling 2023

Generalforsamling 2023

På samlingen blev Morten Visby genvalgt som formand uden modkandidater. Efter at have afgivet sin beretning orienterede han om de seneste nyheder i bogbranchen.
Større viden om forfatterstandens vilkår er på vej

Større viden om forfatterstandens vilkår er på vej

Dansk Forfatterforening har indledt et samarbejde med Danmarks Statistik i regi af Dansk Kunstnerråd for at undersøge forfatteres, oversætteres og illustratorers vilkår. Undersøgelsen vil bl.a. forsøge at få belyst, hvordan den danske forfatterstand er stillet, når det gælder (syge)dagpenge, barsel, pension og pensionsgrundlag mv. Vidensgrundlaget har længe været mangelfuldt på området, og det vil undersøgelsen kunne råde bod på og dermed give os større indsigt og bedre handlemu
Portfolio