Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2022

Legelystne streger

89 illustratorer udkommer i fællesskab med en bog fyldt med illustrationer og citater fra H.C. Andersens eventyr.

Af Lene Møller Jørgensen

H.C. Andersen kaldte selv sine tekster for ”eventyr” eller ”historier”, og dem er der i alt 212 af. En del af dem er meget kendte, såsom ”Den grimme ælling”, ”Fyrtøjet”, ”Snedronningen” og ”Prinsessen på ærten”, men mange, mange af de øvrige historier er ukendte for de fleste. Dog ikke for illustratorerne Marie Priem, Tomas Björnsson, Line Malling Schmidt og Annika Øyrabø, som i foråret læste op på om ikke alle, så langt størstedelen af H.C. Andersens eventyr. De fire tegnere sidder i Illustratorgruppens bogudvalg, der står bag fællesprojektet Den Store H.C. Andersen Eventyrbog, hvori 89 illustratorer har valgt og tegnet til 89 forskellige H.C. Andersen-eventyr.

En logistisk udfordring

Det er halvandet år siden, at illustratorstyrelsen begyndte at tale om, at det var på tide at udgive en ny illustratorbog. Der blev diskuteret emner og ideer, valget faldt hurtigt på eventyr, og så var den gamle eventyrdigter oplagt. Projektet blev præsenteret på gruppens årsmøde i marts 2022, og med mange bidragydere, endnu flere eventyr og en ambitiøs deadline var det lidt af en logistisk udfordring, fortæller Marie Priem, forperson for Illustratorgruppen. Sammen med Tomas Björnsson fortæller hun her Forfatteren om arbejdet med bogen.

”I 2016, da Tove Krebs Lange var formand, lavede Illustratorgruppen Den store ordsprogsbog, og eventyrbogen er tænkt som en toer til den. Vi har arbejdet med samme udtryk og grafik på forsiden, og fokus er på illustrationerne. Eventyrene er repræsenteret ved titel og et citat. Bag i bogen er der opgaver, som Tove har skrevet, ligesom hun også gjorde i ordsprogsbogen,” siger Marie Priem.

Tidligere, før hjemmesiderne og internettets tid, lavede illustratorerne kataloger med smagsprøver på deres streg og ideer. Så kunne forfattere, redaktører og forlag orientere sig om illustratorernes arbejde og finde samarbejdspartnere derigennem. Den store ordsprogsbog og den nye eventyrbog er en erstatning for de gamle kataloger.

Hård udvælgelse

De fire illustratorer bag projektet printede og læste alle eventyrene, sorterede og lavede bunker og udvalgte med hård hånd.

”Vi vurderede, at nogle af eventyrene befinder sig for meget i deres egen tid, f.eks. meget religiøse eller lettere racistiske, til at de gav mening for os i dag. Til sidst stod vi med 112 eventyr, som vi fordelte mellem os for at læse dem grundigt igennem igen og udvælge citater. Derefter mødtes vi igen, læste citaterne højt for hinanden og diskuterede, om de gav mening som citater. Det var en lang redaktionel proces og et kæmpestort arbejde, ” fortæller Tomas Björnsson.

Til sidst var gruppen klar til at sende materialet ud til illustratorerne. De fik en liste med 112 eventyr, hvorfra de skulle vælge ti i prioriteret rækkefølge.

”Det sjove er,” siger Tomas Björnsson, ”at vi havde forventet, at alle helst ville have et af de kendte eventyr. Men sådan gik det ikke, for de fleste valgte et ukendt. Måske fordi man ikke allerede har set en masse tegninger og fortolkninger af dem – det er så at sige et stykke blankt papir.”

Hardcore eventyr

Den store H.C. Andersen Eventyrbog henvender sig til elever og lærere på skolernes mellemtrin – 4., 5. og 6. klasse.

”Vi håber, at bogen kommer bredt ud. Vi har ønsket at lave en god bog og vise vores fag og den store bredde inden for faget,” siger Marie Priem.

”Og bidrager til, at eleverne lærer at aflæse en illustration. Og håber, at citat og illustration tilsammen kan inspirere lærere og elever til at læse hele eventyret,” tilføjer Tomas Björnsson.

H.C. Andersens historier er ikke for sarte sjæle. Det vrimler med døde børn og mødre, afhuggede hoveder og sadistiske fyrster.

”Mange af dem er hardcore. Vi blev ret overraskede over nogle af dem,” fortæller Marie Priem. Selv valgte hun eventyret ”Det gamle egetræs sidste drøm”, som slutter med, at træet vælter i en storm julenat. På Marie Priems tegning flyver træet til himmels i sin sidste drøm.

Tomas Björnsson faldt for ”Den flyvende kuffert”.

”Bogens 89 illustrationer er vidt forskellige, men glæden ved at tegne skinner igennem på dem alle. Og vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra tegnerne,” siger han.

89 ambassadører

Illustratorernes bog udkommer på det lille forlag Eudor.

”Det er en dyr bog at producere, så Illustratorgruppen har medfinansieret med 50.000 kroner. Forlaget vil selvfølgelig gerne have et overskud for sit arbejde, og vi har ikke lavet bogen for at tjene penge, men håber at finde midler til at lave materiale til formidling og udstillinger på biblioteker,” siger Marie Priem.

Illustratorerne har arbejdet gratis og med stort engagement, og i deres kontrakter fremgår det, at deres tegninger – ud over at figurere i bogen – må bruges i forbindelse med promovering og formidling af Den store H.C. Andersen Eventyrbog i to år fra udgivelsesdatoen.

”Forlaget vil pushe bogen til biblioteker og skolernes Center for Undervisningsmidler, og så har bogen jo 89 ambassadører, som bruger egne netværk til at gøre opmærksom på den,” siger Marie Priem.

Bogen udkommer fredag d. 30. september 2022 – se kalenderen på side 38 for tid og sted.