Udgave Nr. 2

Her kan du læse bladets artikler

Solo
Af Morten Visby

Solo

Det er ikke første gang, jeg bringer de konkurrenceretslige restriktioner på bane i en leder. Det er et kardinalpunkt for os at få politikere og myndigheder til at forstå, at vi må have lov at benytte gængse virkemidler som kollektive aftaler og vejledende takster til at forbedre vilkårene for standen uden dermed at have dannet noget, der blot minder om et kartel.
Læsefællesskaber

Læsefællesskaber

Litteratur bringer mennesker sammen. I læsegrupper og litteraturklubber under private former, i mere formelle aftner på biblioteket eller i foreninger med uddannede læseguider. I takt med at litteratur bliver en større og større del af oplevelsesindustrien, fordi læserne ikke længere vil nøjes med at læse bogen, men vil have events, hvor de kan opleve, se og tale med forfatteren, så skyder der også flere læsefællesskaber op landet over. Vi tager på rundtur i læseland.
Fra bog til levende billeder

Fra bog til levende billeder

Der er sult efter den gode historie – fra streamingtjenesterne over DR og TV2 til biograflærrederne. Det betyder, at forfattere og illustratorer oftere og oftere kontaktes af producenter og filminstruktører. Det var temaet til mødet, ”Filmatisering af bøger” i Dansk Forfatterforening. Forfatteren var med.
Forfatteren og forskeren
Af Ulla Abildtrup

Forfatteren og forskeren

En idé til en artikel blev til et ti år langt samarbejde, venskab og en klimabog af forfatteren Robert Zola Christensen og professor og prorektor ved Syddansk Universitet Sebastian Mernild.
Forfatter, brug din stemme
Af Egon Clausen

Forfatter, brug din stemme

Forfatter og journalist Egon Clausen holdt tale ved Dansk Forfatterforenings generalforsamling om nødvendigheden af at få et levende billedsprog for klimakrisen.
Frit rum: ånd eller underholdning?
Af Stephanie Caruana

Frit rum: ånd eller underholdning?

Litteraturen er hverken hensygnende eller solgt til stanglakrids. Eller er den? Formanden for De Skønlitterære forsøger at tage pulsen på, hvad der sker lige nu i bøgerne, branchen og bag de lukkede døre.
Sagen om Sara Omar
Af Sanne Udsen

Sagen om Sara Omar

Sanne Udsen har fulgt den usædvanlige og dramatiske retssag, hvor det lykkedes den skønlitterære forfatter Sara Omar at få nedlagt fogedforbud mod, at en række filmoptagelser med hende bliver offentliggjort.
Uden humor er det svært at trække vejret

Uden humor er det svært at trække vejret

Kristina Nya Glaffey er forfatter, underviser, litterær performancekunstner, oversætter, modtager af Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat – og pr. 1. august også kursussekretær i Dansk Forfatterforening.
Skal forlaget have podcastretten?
Af Anne Koldbæk

Skal forlaget have podcastretten?

I nyhedsbrevet i april nævnte vi, at flere forlag indfører vilkår om podcast i forlagsaftaler.
Portfolio: Signe Kjær

Signe Kjær, illustrator, uddannet på Designskolen Kolding i 2015. Debuterede med billedbogen Cirkus svimmel, 2014. Vinder af Kulturministeriets Illustratorpris i år med Bjørnen, en billednovelle for unge med tekst af Tina Sakura Bestle (som modtog Forfatterprisen for bogen).