Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2017

”En utrolig vigtig del af foreningen”

Fra den 1. januar 2018 hedder redaktøren af Dansk Forfatterforenings medlemsblad
Lene Møller Jørgensen. Her fortæller hun om sine visioner.  Af Anna Bridgwater

Af Anna Bridgwater

Når Lene Møller Jørgensen overtager redaktørstolen hos Dansk Forfatterforening, bliver Forfatteren samtidig forvandlet. Fra 2018 skal medlemsbladet ikke længere udkomme syv, men fire gange om året. Til gengæld bliver bladet tykkere og får mere karakter af et magasin.

Foreningens nye redaktør har de erfaringer, der skal til for at forny bladet. Hun er 57 år og uddannet journalist. Efter praktikperioder på Alt for Damerne og Berlingske Tidende arbejdede hun som nyuddannet på Frederiksborg Amtsavis i nogle år, og derefter har hun blandt andet arbejdet som fast freelancer på et magasin, produceret magasiner og pjecer om folkeoplysning og har arbejdet i mange år som journalist og redaktør på DR’s P1. Lene Møller Jørgensen er også mangeårigt aktivt medlem af Dansk Forfatterforening og har både skrevet journalistiske bøger og fiktion til børn og unge.

Hvad er dine visioner for Forfatteren?

Bladet Forfatteren er foreningens forbindelse ud til de enkelte medlemmer og et samlende blad for alle medlemmer, og jeg vil gerne være med til at skabe en fælles identitet. Samtidig kan medlemmerne lære deres kolleger at kende gennem bladet. Det er en utrolig vigtig del af foreningen. Stoffet kommer til at afspejle tiden og være aktuelt, men ikke decideret nyhedspræget, fordi det er et kvartalsmagasin. Men selvfølgelig, hvis jeg får opsnappet en kæmpenyhed, eller hvis vi selv udvikler en nyhed, vil jeg bringe den. Hvad angår nyheder, så bliver bladet suppleret af et elektronisk nyhedsbrev, som jeg i første omgang ikke kommer til at stå for.

Hvordan skal det fornyede blad se ud?

Visuelt skal Forfatteren gennemgå en forandring. Det skal være lyst, let, intellektuelt og sjovt. For jo færre blade, der kommer, jo vigtigere bliver det visuelle. Det skal kunne tåle at ligge fremme på et sofabord i flere uger. Foreningens medlemmer er skrivende folk, men vi har også visuelle talenter, som kan tegne og illustrere.

Hvad er dine egne forcer?

Jeg er ret god til at være nysgerrig om alle mulige ting og små detaljer i andres arbejde. Fx om oversættelsesprocessen. Hvordan oversætter man en bog? Hvad med dem, der både oversætter og skriver selv? Hvordan holder de mennesker de forskellige tekster adskilt? Alt er interessant, når man dykker ned i et emne.

Jeg er i det hele taget begejstret for artikler om den kreative proces. Har medlemmerne ritualer, arbejder de på kontor, arbejder de alene? Alle de ting, som findes rundt om arbejdsprocessen.

Hvor skal stoffet i Forfatteren komme fra?

Jeg vil skrive en del selv. Det ligger i bladets natur. Men jeg vil tage imod forslag fra andre med kyshånd. Jeg vil gerne have helt konkrete forslag. Dem, der skriver i Forfatteren, skal synes, det er sejt, og som redaktør vil jeg diskutere præmissen for artikler. Når man ringer med en god idé, vil jeg stille udfordrende spørgsmål for at finde ud af, hvad vedkommende vil. Kvaliteten skal være i orden. Det skal være sådan, at man lader Forfatteren ligge fremme, fordi man er stolt af det.

Jeg vil også meget gerne bringe flere relevante og skarpe debatindlæg. Hvis jeg modtager et langt, brokkende indlæg, som kun er relevant for skribenten, så bringer jeg det ikke.

Hvem er Forfatterens læsere?

Det er jo et blad, der henvender sig til Dansk Forfatterforenings medlemmer, så alle medlemmer skal kunne spejle sig i hvert nummer. Men det er også mit håb, at bladet kan blive citeret i pressen engang imellem, hvis der er noget, som andre finder interessant. Det er en måde for foreningen at få sine synspunkter ud i lyset.

Hvordan vil du indrette jobbet?

Jeg håber, at man kommer til at mærke mig meget som redaktør. Jeg vil prøve at være fysisk i foreningen om torsdagen, men bladet kommer kun fire gange om året fremover, og derfor får jeg intensive perioder i løbet af året, og perioder, hvor jeg ikke er der så meget. Det er jo et deltidsjob, og for mig er det perfekt at have et arbejde, hvor jeg kan bruge mit fag og stadig have dage, hvor jeg selv kan skrive. ·