Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2016

Vinderroman om en flygtningedreng

Interview med Sara Linderoth Bouchet om, hvorfor hun valgte at give sig i kast med konkurrencen om at skrive den bedste roman om flygtninge og flugt.

Hvorfor gik du i kast med din flygtningeroman?

Det var en helt særlig opgave. Jeg ville formidle noget, som er så svært og problematisk, hvor jeg kunne bruge fantasien og indlevelsen, og hvor jeg havde friheden til at få flere nuancer og synsvinkler på end i mediehistorierne.

Hvad var den største udfordring?

At jeg ikke havde nogen forudsætninger for at kende til flugt. Desuden er jeg en middelklassekvinde i 30erne, og min hovedperson er en dreng på 10. Så jeg har sat mig så meget ind i hans situation, som jeg kunne.

Hvorfor var konkurrencen vigtig?

Jeg følte mig forpligtet, fordi flygtningekrisen sker lige nu og berører mange mennesker. Jeg skriver om nogle menneskeskæbner, men ikke nogen konkrete personer. Litteraturen kan måske gøre os mere empatiske på en måde, som faglitteraturen ikke kan. Litteraturen kan give os en anden indsigt i omkostningerne ved flugt.

Hvordan var det at vinde konkurrencen?

Det kom helt bag på mig. Jeg har skrevet i mange år, og det har altid været en drøm at få udgivet noget, men det her er første gang. AB

Sara Linderoth Bouchets roman ’Hjem’ udkom d. 2. december på forlaget Tiderne Skifter.