Udgave Nr. 5

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Biblioteksafgiften  er vores DNA
Af Morten Visby

Leder: Biblioteksafgiften er vores DNA

I skrivende stund er forfatterforeningen i fuld sving efter sommerferien. Mange gode tiltag at se frem til. Ét emne rager dog op over alle andre, og det er den digitale biblioteksafgift. Midt i foreningens sommerferie sendte kulturministeriet en bekendtgørelse om digital biblioteksafgift i høring. Denne bekendtgørelse er vigtig, fordi den i modsætning til det mere generelle lovforslag, som Folketinget vedtog i maj, regulerer selve maskinrummet i ordningen, dvs. sidetal, genrepoint og beregn
VI SKRIVER,  FORDI VI KAN & VIL
Af Karin Feit Almberg

VI SKRIVER, FORDI VI KAN & VIL

Foto: Morten Abrahamsen
AT SKRIVE ER  AT FORMIDLE
Af Karin Feit Almberg

AT SKRIVE ER AT FORMIDLE

”På en måde er det såre enkelt. Vi skriver ikke, fordi vi kan, men fordi vi vil,” siger professor emeritus i børnelitteratur, Torben Weinreich. ”Der opstår et ønske om at formidle et eller andet. Noget, der skal ud fra os. Der er en intention med værket.” Eliten mener, at det vigtigste er, hvordan man skriver. Men det er hvad, man skriver, der interesserer de fleste læsere. Naturligvis skrevet i et godt sprog, hvor læseren føler sig ramt. Nogle forfattere skriver alene ud fra e
Den internationale  børnelitteratur  kommer til Aarhus
Af Mette Egelund Olsen

Den internationale børnelitteratur kommer til Aarhus

Der er fokus på bøger til børn og unge, når Hay Festival lander i Østdanmark
Spotlys på  børnelitteraturen
Af Mette Egelund Olsen

Spotlys på børnelitteraturen

To børnebøgsforfattere fra Dansk Forfatterforenings Aarhusgruppe har store ambitioner med den kommende børnebogsfestival i Aarhus.
FORBRYDELSE DRAGER
Af Annemette Hejlsted

FORBRYDELSE DRAGER

Krimiens popularitet er notorisk, og der er mange grunde til, at læsere vælger at dykke ned i alt det, der er forbudt.
Høj cigarføring til det sidste:  Portræt af en gammel knarvorn herre
Af Gunvor Bjerre

Høj cigarføring til det sidste: Portræt af en gammel knarvorn herre

Mindeord: Gunvor Bjerre mindes en af Dansk Forfatterforenings ældste og mest markante medlemmer, Tage Voss, som døde den 11. juli.
Blixenfest for københavnere
Af Janne Hejgaard

Blixenfest for københavnere

Det var til Blixenprisuddelingen maj 2017, at jeg fik tanken: Er her ikke en geografisk skævhed? Jeg drog hjem til Aarhus og gav mig til at tælle op. Hvor i landet kom prismodtagerne og jurymedlemmerne fra? Og hvor i landet bor de forlag, som havde udgivet de præmierede værker?
forfatter  liv
Af Frode Z. Olsen

forfatter liv

Frode Z. Olsen er tidligere politimand og bosat på Næstved-kanten. Han debuterede i 2001 med romanen’I skyggen af den tredje mand’. Siden er der kommer fire romaner og en historisk bog om danske frivillige i forsvaret af Hong Kong i 1941. Bøgerne er præget af hans arbejde og lange ophold på Balkan, i Irak, Afrika og senest fem år i Kina, hvor han var udstationeret for dansk politi.   Hvornår opstod tanken om at blive forfatter? August 1978. Jeg havde sendt et essay, ’Kort før