Udgave Nr. 2

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Gynge, karrusel, roulette
Af Morten Visby

Leder: Gynge, karrusel, roulette

Ifølge Danske Forlags nyligt offentliggjorte årsstatistik går det godt med det digitale salg, som er steget med 17 % fra 2016 til 2017. Forlagenes digitale salg udgør i dag 18,5 % af omsætningen. En del af væksten skyldes salg af digitale læremidler til skolerne, men også salget af e-bøger og især lydbøger til streamingtjenesterne brager frem. Øget omsætning. Nye læsere. Nye afsætningskanaler. Det er positivt. Men set med forfatterøjne er der også grund til bekymring. En
Litteratur som heler og samler: Litteratur på recept
Af Roberta Montanari

Litteratur som heler og samler: Litteratur på recept

Litteraturen eksisterer i egen ret – og den kan også bruges som lindring, som et redskab til at se ud og ind, til håndgribelige projekter og til at skabe nye fællesskaber.
Litteratur som heler og samler: Litteratur som fælles projekt

Litteratur som heler og samler: Litteratur som fælles projekt

I Ry ved Skanderborg bruger Mølleskolen litteratur til at ryste de yngste teenagere sammen i nye klasser og sociale sammenhænge.
Postkort fra Grønland

Forfatter og bibliotekar Felicia Lensborn er rejst til Grønland for at arbejde på Grønlands Landsbibliotek i et halvt år. Hun har sendt os et postkort.
Ordenes magt

Ordenes magt

Rigmor Kappel Schmidt er årets modtager af Dansk Oversætterforbunds Ærespris, som hun får for sine flydende, stilsikre oversættelser af spanske og latinamerikanske klassikere og moderne romaner gennem tre årtier.
På tværs af genrer

På tværs af genrer

17 forfattere og illustratorer mødtes til et eksperiment i form og indhold på Hald Hovedgård. Akvarel: Hans Tyrrestrup
Hvad hedder hundehotel på tysk?
Af Lene Møller Jørgensen

Hvad hedder hundehotel på tysk?

Mylder fra illustratorgruppen illustration: Annette Carlsen
Et poetisk baggårdsprojekt

Et poetisk baggårdsprojekt

500 kroner for et ord. Men så er det også dit, skrevet ned på papir og på silke, pakket smukt i en smykkeæske og lige til at tage med hjem. Anne Middelboe Christensen har solgt flittigt fra sin ordbutik. Nu er der kommet en digtsamling ud af de solgte ord. Foto: Jacob Stage
This Is Africa
Af Henriette Rostrup

This Is Africa

Forfatter Henriette Rostrup tager os med på researchtur til Sydafrika. Gennem halvandet år har hun arbejdet på en roman med arbejdstitlen Grevinden, om en historisk person, en dansk kvinde, der rejste i det afrikanske land i slutningen af 1800-tallet.
Samling i foreningen

Samling i foreningen

En stram økonomi samt et farvel til Dansk Kunstnerråd og Internationalt Udvalg var på dagsordenen på årets generalforsamling.
Undgå den ansigtsløse kontrakt
Af Anne Koldbæk

Undgå den ansigtsløse kontrakt

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, skriver videre på sin føljeton om den gode forlagsaftale. Dette er andet afsnit – om de vigtige små detaljer.
Portfolio

Pernille Juhl, 1963, forfatter og akademiingeniør. Hun udgiver også selv sine bøger som e-bøger og lydbøger. Pernille Juhl bor i Roskilde.