Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Bibliotekspolitiske antenneforhold
Af Morten Visby

Leder: Bibliotekspolitiske antenneforhold

Det har længe ligget i luften, at der kunne være en politisk åbning af biblioteksloven under opsejling. Altså at kulturministeren ville se på behovet for en ændring af folkebibliotekernes formålsparagraffer. Det er endnu uvist, om det bliver til noget med en sådan åbning. Men i august, under kulturmødet på Mors, kom kulturminister Mette Bock det en smule nærmere. Hun annoncerede, at hun sammen med Kommunernes Landsforening (KL) snarligt vil drage ud i landet for at høre, hvad folk m
Med kors og bånd  og stjerner på
Af Stephanie Caruana

Med kors og bånd og stjerner på

Fra hævntørst til dyb lykke – anmeldelser spiller på hele følelsesregistret. Måske har forfatteren arbejdet i flere år på et manuskript, måske er det hjerteblod, måske er det genialt – og så kvitterer en tilfældig anmelder med en spalte eller to og vender tommelfingeren nedad. Og han gør det ovenikøbet offentligt. Vi undersøger anmeldelsen og dens mange aktører.
Hype på de sociale medier  giver salg i boghandlen
Af Lene Møller Jørgensen

Hype på de sociale medier giver salg i boghandlen

Instagram, omtaler og interviews får folk i boghandlen, fortæller erfaren boghandler
Den vigtige lektør

Den vigtige lektør

Krimien er ”langsom i optrækket” og ”plottet ikke det stærkeste”. Børnebogen er ”lidt svær at afkode”, eller ”bogen har en kedelig ’skoleagtig’ forside, som ikke lige fænger”. AV.
Anmelderklassikere

Anmelderklassikere

”En forfatter maa passivt lade sig ’bedømme’ af en anden slags forfattere, hvis domme staar uimodsagt, uanset hvor urimelige de er, og hvis tone ofte er ulidelig hoven og nedladende. Forfatterne plejer at trøste sig med, at bøger bestaar, mens aviser forgaar […]. Men den bitre sandhed er, at en anmeldelse læses af 100, for hver én der læser bogen, og at en slet anmeldelse kan ’dræbe’ mange eventuelle læsere.” Sådan skrev Elsa Gress i Politiken i 1956, og hun var selv både
En forfatter tager til genmæle

En forfatter tager til genmæle

Når en forfatter får en dårlig anmeldelse, forventes hun at bide smerten i sig.
Bogbloggere: kommer tæt på læseren
Af Roberta Montanari

Bogbloggere: kommer tæt på læseren

Mens antallet af anmeldelser i dagbladene falder, har bogbloggere og læsefællesskaber kronede dage. Forlagene tager bloggerne alvorligt og bruger kræfter på at samarbejde med dem.
Ved skrivebordet

Forfatteren har bedt tre hårdtarbejdende skribenter og en tegner om at beskrive deres hjemmearbejdsplads og fortælle om deres rutiner, ritualer, udsigt og fikse ideer
Den åbne slutning, altid

Den åbne slutning, altid

Judith Hermann, tysk forfatter, er årets modtager af Zinklar-prisen. Hun elsker novellen, som læser og som forfatter, men hun mener ikke, at det er forfatteren, der vælger genre. Tekst og historie afgør genren.
Det er ingen kunst
Af François-Eric Grodin

Det er ingen kunst

Fortolkningskunst. François-Eric Grodin, DOF, skriver om litteraturens udøvende kunstnere.
En stille kvælningsdød

En stille kvælningsdød

I Europas sidste diktatur, Hviderusland, har det frie ord trange vilkår. Den europæiske sammenslutning af forfatterforeninger holdt generalforsamling i Minsk for at vise solidaritet med deres hviderussiske kolleger – Dansk Forfatterforening deltog.
Etik, fiktion – og fake news
Af Søren Schou

Etik, fiktion – og fake news

Hvor langt kan forfatteren gå, når hun skriver sine erindringer? Hvornår går ”den hudløse ærlighed” ud over andre?
Trælse ord & et enkelt udtryk

Trælse ord & et enkelt udtryk

På opfordring har Forfatterens læsere overvældet redaktionen med grimme og irriterende ord. Tak for dem alle sammen – vi har fundet en vinder.
Tænk, hvis man kunne blive oversat til hindi?
Af Line Leonhardt

Tænk, hvis man kunne blive oversat til hindi?

Forfatter- og illustratorparret Line Leonhardt og Palle Schmidt rejste til litteraturfestival i New Delhi – kaotisk, fantastisk og lærerigt.   Illustration: Palle Strøm
Hit med ophavsretten!
Af Anne Koldbæk

Hit med ophavsretten!

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, fortsætter sin føljeton om den gode forlagsaftale. Dette tredje afsnit er helliget oplysningen om din ophavsret.
Portfolio
Af Narcisa Vucina

Portfolio

Narcisa Vucina, f. 1950 i Sarajevo, cand.mag. og tidligere journalist i DR. Debuterede på dansk i 1990 med digtsamlingen Mine skuldre er nøgne uden dine hænder og nu aktuel med sin romandebut, Tildas hemmelige bog.