Udgave Nr. 4

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Bærende væg
Af Morten Visby

Leder: Bærende væg

I november udkom Bogpanelets rapport om Statens Kunstfonds betydning for dansk litteratur. På baggrund af de tilbagevendende stridigheder om litteraturstøttens balance og værdi er det positivt med en uvildig, objektiv rapport. Det er nemlig stridigheder, som gennem årene ikke altid har været helt uden rod i myter, nid og nag. Derfor er det godt med en rapport som denne. Rapporten er dog også kendetegnet ved nogle ærgerlige mangler. Her tænker jeg bl.a. på områder som almenkulturel f
Historier i alle formater

Historier i alle formater

Danmark har fået en ny skole, Manuskriptskolen for Børnefiktion. Her undervises 13 deltidsstuderende i at skrive historier, der skal fortælles gennem bøger – eller film, teaterscener, tv-serier, spil eller som noget helt sjette. Historier på tværs af medier.
En udforskning af grænser

En udforskning af grænser

Filmiske romaner, musikalske liveillustrationer og det afgørende valg i spil – vi taler med to forfattere og en illustrator om at bryde og udfordre deres faglige grænser.
Amazon kommer! Amazon kommer!
Af Ulla Abildtrup

Amazon kommer! Amazon kommer!

Den amerikanske internetbutik Amazon åbnede i Sverige i oktober og har allerede søgt personale til en dansk afdeling. Bogbranchen er bekymret.
Frit rum: Fagbogen er presset
Af Henrik Poulsen

Frit rum: Fagbogen er presset

F-styrelsen har fået ny formand, HENRIK POULSEN, som her skriver om gruppens opgaver og udfordringer. Opgaverne er store – heldigvis er humøret højt og lysten til en arbejdsindsats stor.
Bag forsiden - årets fire forsideillustratorer beskriver deres tanker og arbejdsproces
Af Lene Møller Jørgensen

Zarah Juul – har tegnet forside no. 1 inspireret af temaet “Den smukke bog” “JEG STARTER ALTID I HÅNDEN, tegner bittesmå kruseduller i min skitsebog eller på et stykke kedeligt hvidt kopipapir – i begyndelsen skal papiret være uprætentiøst og må ikke skabe forventninger (til mig selv) om, at de her doodles skal kunne bruges til noget. Senere skitser jeg videre på akvarelpapir eller andet, tykkere papir med en struktur, der kan tilføre skitsen noget –
Lektørudtalelsen - knald eller fald?
Af Lene Møller Jørgensen

Lektørudtalelsen - knald eller fald?

Lektørudtalelsen betyder meget for en forfatter. Men hvor meget betyder den for bogens liv på bibliotekerne – er det alt eller intet?
Spotlight på medfinansiering
Af Anne Koldbæk

Spotlight på medfinansiering

Dansk Forfatterforening er åben for nye forretningsmodeller, der kan give mere litteratur og flere indtægter. Dog stiller vi krav om gennemsigtighed i udnyttelsen og økonomien samt om afbalancerede og fair kontrakter. Vi oplever mange udfordringer med medudgiverforlags kontrakter.
Generalforsamling i coronaens skygge

Generalforsamling i coronaens skygge

Med anstand og afstand blev årets generalforsamling gennemført – fire måneder forsinket, men med godt humør og omkring 35 fremmødte.

Portfolio

POUL LYNGGAARD DAMGAARD, 1977, uddannet lærer og pædagog og næstformand i L-styrelsen. Han debuterede med sin første digtsamling i 2013, Boks Sepia, har siden udgivet en række digtsamlinger og er aktuel med Rejsens farver.