Udgave Nr. 1

Her kan du læse bladets artikler

Vadehavet med litterære greb
Af Ulla Abildtrup

Vadehavet med litterære greb

Forfattere, biblioteker, lærere og naturguider har det seneste år arbejdet på at få unge til at interessere sig for at læse og skrive om naturen.
Leder: Opbrud
Af Morten Visby

Leder: Opbrud

Den danske forlagsbranche er i opbrud med flere forskellige udviklingstendenser oven i hinanden.
Den ydre forløsning af bogens indre

Den ydre forløsning af bogens indre

I disse år eksploderer bogbranchen i kreativitet, når det handler om bogproduktion. Der kæmpes for at give den fysiske bog et udtryk, der forløser intentionen med bogen.
Med guldtryk og marmoreret papir - hvordan går det i bogbinderens værksted?
Af Lene Møller Jørgensen

Med guldtryk og marmoreret papir - hvordan går det i bogbinderens værksted?

Bogbinderi er håndens arbejde – og, når det er bedst, tilsat et drys tryllestøv fra kunsthåndværkerens ånd. Vi besøger bogbinderens værksted i Aarhus og i København – hvordan er tilstanden for den håndgjorte bog?
Det første møde

Det første møde

Tidligere var den pæne marmorerede forside og guldtryk på ryggen et stilsikkert valg til den smukke bog. Sådan er det ikke længere – nu gælder det om at finde den helt rigtige kombination af farve og udtryk, at signalere indhold uden at afsløre for meget.
Frit rum: Død, sorg og ensomhed skal også tegnes

I denne udgave af Forfatteren har illustratorgruppen fået Frit Rum til at fortælle om tanker og refleksioner fra deres arbejde.
Redaktør gennem et helt liv

Redaktør gennem et helt liv

Forlaget Gyldendal fejrer 250-års jubilæum til august. I den anledning interviewer vi tidligere litterær direktør og nuværende forlægger Johannes Riis, som har været ansat på Gyldendal siden 1979. Han fortæller om dengang – og nu.
Geld, money, argent -penge!
Af Lene Møller Jørgensen

Geld, money, argent -penge!

Forfattere skal tale om penge, siger Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, i sin klumme i dette nummer. Forhandle med deres redaktør og ikke være så bange for at stille krav. Det er der faktisk allerede nogle forfattere, der godt tør – vi har fundet en af dem.
Romance - litteraturens udskældte lysthave
Af Anna Bridgwater

Romance - litteraturens udskældte lysthave

Alle har brug for en happy end, og sådan en findes altid i kærlighedsromaner. Genren er populær, måske fordi den skrives til læserne, ikke anmelderne.
Formandens årsberetning 2019-2020
Af Morten Visby

Formandens årsberetning 2019-2020

Dansk Forfatterforening har på både indre og ydre linjer fortsat sit virke for bedre vilkår for illustratorer, forfattere og oversættere – og dermed for dansk litteratur.
Kassererens beretning
Af Sanne Udsen

Kassererens beretning

Kassererens beretning for 2019 og de kritiske revisorers bemærkninger til regnskabet.
Det, vi ikke taler om
Af Anne Koldbæk

Det, vi ikke taler om

Penge – vi kan ikke lide at tale om dem. Men det skal vi blive bedre til. Lige om lidt får alle ret til et rimeligt vederlag for deres værker – det kræver, at vi handler, når kontrakter ikke er rimelige.
Portfolio

Lola Baidel, 1951, debuterede i 1977 med digtsamlingen Kun noget levende, og i årene efter udkom en lang række digtsamlinger, bl.a. En sagte raslen og Du skal passe din have. Lola Baidel har også skrevet romaner. Aktuelt arbejder hun som freelance bogholder.