Udgave Nr. 1

Her kan du læse bladets artikler

Inddrag skaberne!
Af Morten Visby

Inddrag skaberne!

Der er ingen tvivl om potentialet i det planlagte Kulturens Analyseinstitut, som regeringen og dens støttepartier har lanceret efter forslag fra en række store aktører på kulturområdet.
Bogstof trækker læsere til aviserne

Bogstof trækker læsere til aviserne

Der er penge i litteratur – i hvert fald for aviser og forlag. Bogstoffet er et af konkurrenceparametrene for de landsdækkende dagblade.
Det er svært at få en anmeldelse i avisen

Det er svært at få en anmeldelse i avisen

Bogsalget af såvel trykte som digitale bøger er vokset de senere år, og det samme er de store dagblades bogtillæg og bogstof. Men det betyder ikke nødvendigvis, at flere bøger får anmeldelser eller omtaler.
Forfatterhonorar: frokost for to

Forfatterhonorar: frokost for to

Hvor udbredt er det at få tilbudt arbejde uden honorar i den litterære verden? Dansk Forfatterforening er i gang med at kortlægge problemet og udarbejde en strategi for at imødegå det.
Fang børn med fakta
Af Anna Bridgwater

Fang børn med fakta

For mange børn kan fagbøger være nøglen til at knække læsekoden. Men i en digital tidsalder er læsevaner under forandring, også når det gælder fagbøger.
Litteratur er menneskets superkraft!
Af Lise Nygaard Bidstrup

Litteratur er menneskets superkraft!

Alle mennesker har til alle tider ønsket sig at leve sundere og længere.
Lille forfatterforening - store ambitioner
Af Jo Hermann

Lille forfatterforening - store ambitioner

Niviaq Korneliussen vandt Nordisk Råds litteraturpris sidste år, men der går længe imellem, at bøger om og fra Grønland bliver bemærket i resten af verden. Det arbejder den grønlandske forfatterforening ihærdigt på at gøre noget ved. Jo Hermann har besøgt den lille forening.
Formandens årsberetning 2021
Af Morten Visby

Formandens årsberetning 2021

2021 blev ikke året, hvor vi slap helt fri af de rytmiske nedlukninger og genåbninger af foreningslivet. De vedblev at præge vores arbejde og vores samvær. Men når jeg ser tilbage på 2021, er det ikke nedlukningerne, jeg hæfter mig ved, men de genåbninger, hvor vi faktisk i lange stræk kunne arbejde normalt.
Kassererberetning
Af Henrik Poulsen

Kassererberetning

Jeg vil gentage, hvad min forgænger i kassererembedet, Sanne Udsen, skrev sidste år: 2021 var et specielt år. Som det fremgår af regnskabet, bar også 2021 præg af en række aktiviteter, der måtte aflyses på grund af coronanedlukningen. Det betyder, at vi er kommet ud med et større overskud, samtidig med at bestyrelsen besluttede at igangsætte en række projekter og initiativer for en del af de ubrugte midler. Indtægter Hvad angår indtægter er grundkontingentet godt 250.000 kr. bedre
LitX 2022 - Aarhus Litteraturfestival
Af Johs Thorts

LitX 2022 - Aarhus Litteraturfestival

Forberedelserne til den store internationale festival LiteratureXchange i den jyske hovedstad er i fuld gang. Det er festivalens fjerde år, og Aarhusgruppen i Dansk Forfatterforening har været med fra begyndelsen.
Drømmer du om at se din bog på film?
Af Anne Koldbæk

Drømmer du om at se din bog på film?

Filmatiseringer kræver vidtrækkende rettigheder, så tænk dig godt om.
Portfolio

Thomas Dickson, 1958, arkitekt med speciale i industrielt design, journalist og forfatter til en række bøger og artikler om arkitektur og design, bl.a. klassikeren Dansk Design, en historisk gennemgang af dansk design fra vikingetidens skibe til moderne møbelklassikere og modetøj i dag.