Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Forfatterforeningen i verden
Af Morten Visby

Leder: Forfatterforeningen i verden

Når det gælder internationalt samarbejde, er Dansk Forfatterforening blandt de mest aktive og engagerede forfatterforeninger i Europa. På det politiske og organisatoriske plan er vi en aktiv og ofte førende aktør i de forskellige nordiske og europæiske organisationer og netværk. Hensynet til spalteplads tillader ikke en blot tilnærmelsesvis fuldstændig gennemgang af de mange sammenhænge, hvor foreningen gør en forskel internationalt. Men der er ingen tvivl om, at det er de politiske o
Sanserne læser med

Sanserne læser med

Hvad er bedst at læse på – papir eller skærm? Forskningen på området giver ikke et entydigt svar, men forskerne selv vælger at læse på papir, når det handler om den dybe læsning. For når fingrene rører papiret, og læseren fornemmer duften og vægten af bogen, så betyder det noget for læsningen af teksten – for forståelsen og hukommelsen.
Bøger uden æselører
Af Stephanie Caruana

Bøger uden æselører

Lydbogen indtager markedet, mens e-bogen stagnerer. Hvad kan de to formater, og hvem låner og køber dem? Og skriver dem? De fleste lydbøger er stadig oplæsning af en fysisk bog, men flere og flere forfattere skriver med henblik på, at manuskriptet skal læses op. Vi taler med et digitalt forlag og en lydbogsforfatter.
LGBT+-litteratur  – mode eller mangelvare?
Af Ulla Abildtrup

LGBT+-litteratur – mode eller mangelvare?

Litteratur, som nedbryder tabuer om, hvad der er forkert. Det er for børn, og det er for voksne.
Tre år med Asta
Af Lotte Thrane

Tre år med Asta

Lotte Thrane levede intenst med Asta Nielsen, hendes breve, fotos, samtaler og karriere gennem de tre år det tog hende at skrive bogen Maske og menneske. Om Asta Nielsen og hendes tid. Forfatteren fortæller her om arbejdsprocessen.
Den eneste i verden
Af Ida Marie Rendtorff

Den eneste i verden

Forfatter Ida-Marie Rendtorff skriver om sit besøg på bogmessen KRYAKK i Sibirien.
Når bogen skal præsenteres

Når bogen skal præsenteres

Forfatter og forlag har altid ønsket sig opmærksomhed om den nye bog. Og mens anmeldelser svinder ind, vinder foromtale og interviews frem. Så nu skal influencere, bogbloggere og reportere have oplevelser, eksklusive oplevelser. Illustration: Stine Reintoft
Forfatterens dagbog

Forfatterens dagbog

I foråret fik Dansk Forfatterforening bevilget fri proces til at føre sag mod Politiets Efterretningstjeneste og Rigsarkivet på vegne af forfatter og oversætter Arne Herløv Petersen. Gennem knap 40 år har efterretningstjenesten ligget inde med en kopi af forfatterens dagbog – det er en krænkelse af ophavsretten og privatlivets fred, mener Forfatterforeningen.
Kendt fra radio og tv?

Kendt fra radio og tv?

Forfatternes Forvaltningsselskab udbetaler penge direkte til forfattere, som har været i tv eller radio. Autorkontoen består også.
FRIT RUM: Vi vil gerne tale med jer om poesi

Lyrikergruppen har valgt overskriften ”Lyrikkens vilkår og væsen” til årets strategimøde. Det er et emne, som er essentielt for os – og det er essentielt for Dansk Forfatterforening. Derfor er vores strategidag i år åben for alle ordinære medlemmer af DFF. VELKOMMEN
Forfatteren har modtaget  et debatindlæg om Facebook  – og et om standardafslag  fra Statens Kunstfond

Forfatteren har modtaget et debatindlæg om Facebook – og et om standardafslag fra Statens Kunstfond

Forfatter Egon Clausen skriver: Sig nej til facebook Mange forfattere elsker Facebook og synes, det er dejligt at modtage likes og smileys. Det minder om anerkendelse, så Facebook er populær. Dansk Forfatterforening bruger også Facebook – som opslagstavle, plakatsøjle og lystavle, så alverden kan se, hvad foreningen arbejder med. Problemet er imidlertid, at Facebook ikke er en neutral aktør. Som organisation modarbejder Facebook faktisk meget af det, Dansk Forfatterforening står for. Da
Sekundære rettigheder - hvad er det?
Af Anne Koldbæk

Sekundære rettigheder - hvad er det?

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, er nået til primære og sekundære rettigheder i sin føljeton om den gode forlagskontrakt.
Portfolio

Susanna Hartmann (1952), illustrator, er uddannet på Akademiet for Fri og Merkantil Kunst. Hun har illustreret knap 300 bøger og selv skrevet teksten til ca. 25 af dem. Blandt de seneste er Da farmor var barn og Farmor fortæller mere.