Udgave Nr. 4

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Momentum i læseindsatsen
Af Morten Visby

Leder: Momentum i læseindsatsen

Dansk Forfatterforening har i  en  længere  periode skruet gevaldigt op for indsatsen med især børns læselyst. Vi ved, at børns læselyst er dalende, og at den er udfordret af digitale medier og underholdning. Vi ved, at det er et stort problem for alle illustratorer, forfattere og oversættere. Et stort problem for dansk litteratur og for det danske samfund. Derfor har vi skruet op  for  indsatsen,  og  det har vi gjort gennem vores eget store læsefremme-projekt, Hvem er Dan
Plot er en del af ægteskabet

Plot er en del af ægteskabet

Øbro & Tornbjerg er et forfatterskab og et ægteskab. Vendepunkter, akter og outlines er en del af hverdagen, og de er gode forfattere sammen. Men de vil også hver for sig.
Han, hun og arbejdet
Af Stephanie Caruana

Han, hun og arbejdet

Flyder privatliv og arbejde sammen, når man er kolleger og kærester? Forfatter Sabine Lemire og tegner Rasmus Bregnhøi har vist knækket koden.
I mesterlære hos mor og svigermor

I mesterlære hos mor og svigermor

Forfatter Kirsten Ahlburg havde skrevet mange, mange børne- og ungdomsbøger, da hun begyndte at føle, at hun ikke længere havde helt greb om de unges sprog. Hun konsulterede ofte sin teenagesøn, Morten Ahlburg, om unges ord og interesser. Det resulterede senere i en fælles bog, og nu er de på vej med deres 25. bog.
Lyst til at læse

Lyst til at læse

Børn vælger bogen fra – lysten til at læse mangler. Det er problematisk, og Dansk Forfatterforening har sammen med en række partnere skrevet et oplæg til en national læsestrategi. Den blev præsenteret i efteråret, og samarbejdet med læselyst fortsætter.
Kierkegaardsk fanfiktion

Kierkegaardsk fanfiktion

Kombinationen Søren Kierkegaard og sex kan være svær at håndtere – det erfarede forfatter Xinxin Ren Guldbjörnsson, da hun debuterede med en kortroman over det lille Kierkegaard-skrift Gjentagelsen.
Politikere, der er forfattere
Af Jo Hermann

Politikere, der er forfattere

En politiker skal have ordet i sin magt, kunne holde en tale og virke overbevisende i en debat eller forhandling. Men kan politikerne også skrive, og har de tålmodighed til at skrive i det lange format, som en bog er? Det er der overraskende mange, der har, for cirka hver femte af Folketingets medlemmer har skrevet mindst én bog.
Ud af huset – rundt i landet

S-styrelsens årlige ud-af-huset-møde blev holdt dette efterår på Johannes V. Jensen & Thit Jensen Museet i Farsø i Himmerland. Formålet er at møde medlemmerne, hvor de er, fortælle om aktiviteter i S-gruppen, i Dansk Forfatterforening og også at udveksle faglige ideer og erfaringer.
Køn (i) oversættelse
Af Line Skydsgaard

Køn (i) oversættelse

”Kvinder i oversættelse” var temaet på årets Hieronymusdag, den internationale oversætterdag, på Københavns Universitet. Vi bringer et par nedslag i oplæggene.
Frit Rum: Fra kommapiger til VerdenOversat – DOF fejrer 75 år

I denne udgave af Forfatteren har DOF fået Frit Rum til at fortælle om deres arbejde.
Bøgernes spejl
Af Line S. Riis

Bøgernes spejl

Børn i Chile er ikke forvænte med gode børnebøger i øjenhøjde. Undtagen i havnebyen Valparaiso, hvor den danske oversætter Anne Hansen har opbygget to biblioteker og lært slumkvarterets børn at elske nordisk litteratur.
Mød en mester

Mød en mester

Kursustilbuddet ”Masterclass” bliver til ”Mød en mester”, men konceptet er det samme – en lille gruppe forfattere får mulighed for at møde en fremtrædende kollega.
Eneret til hele universet – eller hvad?
Af Anne Koldbæk

Eneret til hele universet – eller hvad?

ANDRE MÅ IKKE BRUGE DIT VÆRK uden din tilladelse. Gør de det eller bruger dele af dit værk og lader, som om det er deres eget, så er det plagiat. Men gælder beskyttelsen også det univers, du har skabt? Svaret er både ja og nej.
Portfolio

Portfolio

OLE STEEN HANSEN (1957), fuldtidsbogmenneske siden 1993, forfatter til en lang række bøger for børn og voksne, oversætter, uddannet lærer. Seneste udgivelse er hans personlige beretning fra DDR, Syngeklubben, leipzigerne og andre mennesker fra DDR, Forlaget Turbine.