Udgave Nr. 1

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Fair konkurrence
Af Morten Visby

Leder: Fair konkurrence

For Dansk Forfatterforening, der har til opgave at sikre ordentlige vilkår for skaberne af dansk litteratur, er det helt naturligt at arbejde med gængse fagpolitiske redskaber som anbefalede takster og kollektive aftaler. Som følge af de senere årtiers liberalisering af bogmarkedet har vi imidlertid været afskåret fra at bruge disse redskaber, fordi det strider mod en række konkurrenceretslige restriktioner. Jeg mener, at den situation er uholdbar. Ser man på det kulturelle freelancerfel
Små forlag: Forlæggere - nu også med løn

Jensen & Dalgaard er et lille tomandsforlag på Vesterbro i København. Fra starten besluttede de to forlæggere, at de ikke ville vækste. For så ville de miste friheden til at lave bøger, de elsker, frem for bøger, der sælger. De lavede tre levesætninger for deres virke. To af dem er gået i opfyldelse, den tredje halter noget. Af Roberta Montanari
Rugekasse, vækstlag, fødekæde

Rugekasse, vækstlag, fødekæde

De store forlag bliver større, og de små pibler op og frem. Administrerende direktør i Gyldendal Morten Hesseldahl følger de små forlag med interesse. Det samme gør lektor Lars Handesten via sin forskning og sit virke i Bogpanelet. Men det er altså ikke en kvalitet i sig selv at være lille, fastslår Lars Handesten.
Digtsamling som kunstværk

Digtsamling som kunstværk

Forfatter Daniel Boysen har fået tilbud fra store forlag, men vælger de små, som eksperimenterer og elsker den enkelte udgivelse.
Mikrofest - boghandel for små forlag

Det begyndte med, at 24 små forlag gik sammen om at trykke deres manifester i forlængelse af den årlige begivenhed Lille Bogdag og kaldte bogen Mikrofest. Nu bliver Mikrofest også en onlineboghandel for små forlag, hvis udgivelser skal kurateres, før de kan optages. Af Roberta Montanari
Et litterært Danmarkskort

Et litterært Danmarkskort

20 udvalgte forfattere rejser i disse uger til 20 udvalgte byer for at skrive portrætter. På en uge skal de skal undersøge byen og skrive en tekst til projekt ”Hvem er Danmark?” for Dansk Forfatterforening.
Lærebogsforfatteren er også forfatter

Læremiddelforfattere er under pres, bl.a. fordi undervisningsmaterialer digitaliseres og centraliseres på platforme. Af Henrik Poulsen og Lotte Rienecker
Den hundredårige, der ville fejre sig selv

Den hundredårige, der ville fejre sig selv

To bestyrelsesmedlemmer fra Dansk Forfatterforening har gennemgået de gamle arkiver og fundet dokumenter, fra dengang foreningen som ganske ung indledte et fast forhold til de nordiske forfatterforeninger.
Frit rum: Ud af huset - rundt i landet

S-styrelsen har forladt Strandgades trygge rammer og er rejst ud i landet for at møde S-medlemmerne, hvor de faktisk er. Den vil fortælle om det, der sker i Strandgade, diskutere erfaringer og faglighed, og så vil styrelsen vældig gerne høre, hvad der sker derude i alle kroge af Danmark. Den første tur ud af huset gik til Vandkantsdanmark i Svendborg Forsamlingshus.
Løsrevet fra hverdagen
Af Henriette Rostrup

Løsrevet fra hverdagen

Henriette Rostrup tager på skriveophold, så ofte hun kan. For at komme ind i et særligt mentalt rum og give tankerne plads.
Da en bog var bog (på tryk)
Af Anne Koldbæk

Da en bog var bog (på tryk)

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, skriver om rettigheder til bogform i sin føljeton om den gode forlagsaftale. Vi er nået til kapitel 5.
Formandens årsberetning 2018-2019
Af Morten Visby

Formandens årsberetning 2018-2019

Foto: Peter Kirkeskov Rasmussen